woensdag 11 augustus 2010

Het suikerfeest als wettelijke feestdag.

Artikel De Morgen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/.../Roep-het-suikerfeest-uit-tot-wettelijke-feestdag.dhtml

Samen met een poll kwam dit bericht Vlaanderen binnen. Natuurlijk met de nodige heisa. Blank, katholiek Vlaanderen zat op zijn paard en de oh, zo kwaadaardige Islam hoort hier niet thuis. In de huidige status heb ik helemaal niks tegen het officieel maken van het Suikerfeest. Ik ben een dag extra thuis. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, storen dit soort discussies mij.

Als atheïst en anti-theïst zelfs, ben ik van de mening dat religie wordt opgedrongen. Ik moet bepaalde dagen thuisblijven omdat het grootste deel van de Belgen katholiek zijn en dus ook katholieke feestdagen hebben. Daarenboven is het nog maar zeer de vraag hoeveel van die brave katholieken ook werkelijk nog zo'n katholieke feestdag vieren? Voor mij maakt het dus niet uit voor welke religie ik thuis moet blijven. De betere oplossing, in mijn ogen, is het vrijgeven van die feestdagen. Elke feestdag met een religieuze basis - Kerstmis, Pasen, Pinksteren, ... - gewoon afschaffen. Al die vrijgekomen dagen als vrij op te nemen dagen opzetten. Zo kan de moslim zijn Suikerfeest vieren, kan de Jood Jom Kippoer vieren, de Katholiek kan naar de processie van Onze-Lieve-Vrouwe-Hemelvaart enzoverder maar zo hebben degenen die niet religieus zijn ook hun keuze. Dat is de enige manier waarop geen enkele groepering gediscrimineerd wordt.

Nu wist een collega me te vertellen dat het economisch gezien gewoon voordeliger is om iedereen op dezelfde dag verlof te geven en dat brengt natuurlijk weer een ander aspect in de zaak. Om het economisch dan in orde te houden is het misschien dan verstandig om gewoon een pakket aan verlofdagen samen te stellen aan de hand van de belangrijkste feestdagen van elke erkende religie en voor de kleinere feesten zet je dan maar zelf dagen in als het toch zo belangrijk is voor je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten