maandag 30 augustus 2010

De Onbeweegbare Leeuw

En nog steeds geen regering. Al lijkt er vooruitgang te komen. Zo heeft Di Rupo een voorstel gedaan dat inhoudt dat er extra geld naar Brussel gaat maar dat gaat dan weer samen met de splitsing van B-H-V. Het gros aan Vlaamse partijen is akkoord met dit toch wel gunstig voorstel. Groen! op kop.
(Artikel DeRedactie:_groen_preformatie)

Maar in hoeverre zal zo'n voorstel genoeg zijn voor onze Vlaemsche ridders van de N-VA? Het regent columns over hoe het vertrouwen beschadigd is. Over hoe mr. DeWever zich onnodig wantrouwig gedraagt t.o.v. de Franstalige partijen. Zelfs de Nederlandstalige partijen die in het begin toch hoop leken te krijgen in de bedoelingen van N-VA wijzen nu hun vinger op de onbeweeglijkheid van de Vlaemsche Tsunami.

Artikel DeRedactie:_Preformatie_Kranten
Artikel DeRedactie:_Gennez_Ochtend

In die artikels wordt gesproken over de mogelijkheid van nieuwe verkiezingen in het najaar. Wat zou zoiets teweeg brengen?

De PS zal N-VA met gemak overstijgen. Brussel en Franstalig België vinden papa Di Rupo nog steeds geweldig. En ergens ook terecht. Hij probeert een mooie middenweg te zoeken en die middenweg is nog nooit zo gunstig geweest voor Nederlandstalig België. De N-VA daarentegen zal stemmen kwijtspelen aan de andere partijen. Open VLD blies al eens een regering op met zeer kwalijke gevolgen. De voorlopers van de "Vlaemsche Staat" die nu enige vooruitgang naar zo'n "Vlaemsche Staat" blokkeren, is de pap gewoon aan VB geven. Ik zie DeWinter nu al grinniken. Veel radicaal-rechtsen stappen terug naar hun Vlaemsche ouders. De Vlamingen die de crisis gewoon beu waren, opgestookt door DeWever-liefhebbende media, zullen zich ook terug keren naar hun persoonlijke voorkeur.

Misschien ben ik mis en ben ik wat geblindeerd door mijn eigen voorkeur maar het zou onverstaanbaar zijn moest DeWever zijn monsterscore kunnen herhalen.

Natuurlijk zal het in een geval van verkiezingen weer à volonté berichten regenen over hoe er opgeroepen wordt niet te gaan stemmen. Noord-België zal een ander politiek landschap zien, een sterker verdeeld landschap. Ergens heb ik de stiekeme hoop dat de aandacht voor Van Besien en Groen! hun wat stemmen oplevert. Ik hoop ook dat mensen inzien dat PS een politieke reus zal blijven en dat bijgevolg SP.a misschien niet eens zo'n slechte keuze is.

Ik concludeer. Ofwel buigt DeWever een beetje en laat een sterk compromis toe. Zo vormt hij trouwens zelf funderingen voor verdere Vlaamse autonomie. Ofwel blijft hij bokken en zal het bij de volgende verkiezingen er niet beter op zijn.

Ik persoonlijk zou graag genoeg zien dat onze Dikke Van Vlaanderen zijn koppigheid laat zegevieren, hoe minder er gedacht wordt aan het verder compliceren van mijn belgiek, hoe beter. Misschien is er dan eens aandacht voor een Belgicistische oplossing.

Om dit postje af te sluiten, wijs ik toch nog even naar de N-VA-achterban. Die mensen hebben het de laatste weken druk gehad met enerzijds de Ijzerwake en anderzijds de Ijzerbedevaart. De één al wat radicaler dan de ander. Op de één al wat meer neo-nazi-gespuis en collaborateurszonen dan op de tweede. Maar toch liet Paul De Belder, voorzitter Ijzerbedevaart, weten dat de boedelscheiding er niet zit aan te komen en dat éénzijdig reageren ondanks de risico's nodig ging zijn (..._ijzerbedevaart). Roept hij nu op tot een soort burgeropstand tegen Franstalig België? De Vlaemsche Mensch is blijkbaar niet zo'n fijne mens, ik laat het alvast aan mij passeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten